Thursday 1 December 2011

Koleksi Matematik (Pertengahan penggal tahun Y5 p1 dwi T1-T6 )

Name: ___________________________________________________________________
Class : 5_________
MID YEAR TERM TEST : WHOLE NUMBER - TIME

Paper 1
(1 HOUR )
This paper consists of 40 questions. Answer all questions. Every question is followed by four alternative answers A, B, C and D. For each question, choose one answer only. Blacken your answer on the objective answer sheet provided. If you wish to change your answer, erase the blackened mark that you have made. Then blacken the new answer.


1 Which of the following numbers has the smallest value?
Antara yang berikut, yang manakah mempunyai nilai yang terkecil?
A 766 107
B 760 617
C 761 067
D 760 167

2 What is the place value of digit 9 in 1.948?
Apakah nilai tempat digit 9 dalam 1.948?

A Ones
B Tenths
C Hundredths
D Thousandths

3 Diagram 1 shows a circle. Each is divided into several equal parts.
Rajah 1 menunjukkan sebuah bulatan. Setiap satu dibahagikan kepada beberapa bahagian yang sama .


Diagram 1
Rajah 1
Calculate the percentage of the shaded regions .
Hitung peratus kawasan berlorek.

A 2 C 40
B 20 D 50




4 Diagram 2 shows two equal shapes. Each of them is divided into equal parts
Rajah 2 menunjukkan dua bentuk yang sama. Setiap bentuk dibahagikan secara sama rata kepada beberapa bahagian.

Diagram 2
Rajah 2
What is the mixed number of the shaded parts in the diagram?
Apakah nombor bercampur yang mewakili bahagian berlorek di rajah ini?

A 113
C 213
B 43
D 413



5 Diagram 3 consists of squares of equal size.
Rajah 3 terdiri daripada segi empat sama yang sama saiz
Diagram 3
Rajah 3
What percentage of the whole diagram is shaded?
Berapakah peratus daripada rajah itu telah dilorekkan?

A 81% C 39%
B 71% D 29%


6 Express 1350 in percentage.
Nyatakan 1350 dalam peratusan.


A 84% C 36%
B 74% D 26%


7 Write 6.45 p.m. in the 24-hour system.
Tulis 6.45 p.m. dalam sistem 24 jam.

A 1845 hours
Jam 1845
B 1854 hours
Jam 1854
C 0845 hours
Jam 0845
D 1805 hours
Jam 0805

8 15 minute = __________ seconds
15 minit = __________ saat
A 12 C 36
B 24 D 48


9 74 088 + 141 728 =

A 215 816
B 215 716
C 214 816
D 214 716

10 118 896 - 117 372 =

A 11 524
B 2 524
C 1 524
D 524

11 30 236 × 28 =

A 84 660
B 847 608
C 846 608
D 845 608

12 50 512 ÷ 14 =

A 368
B 3 068
C 3 608
D 3 680

13 Find the sum of 312 and 534 .
Apakah hasil tambah 312 dan 534 ?

A 823
B 914
C 814
D 912



14 7110 + = 835
What is the value in the box?
Apakah nilai dalam petak?


A 12
B 212
C 112
D 312


15 38 of 720 oranges is
38 daripada 720 biji oren ialah

A 90 C 270
B 240 D 1 920


16 93.355 + 1.5 =

A 94.865 C 94.855
B 95.855 D 94.955



17 What must be subtracted from 98 to get 64.922?
Apakah yang perlu ditolak daripada 98 untuk mendapat 64.922?

A 33.058 C 33.078
B 33.068 D 33.088


18 10.94 – 8.33 = × 10
What is the missing number in the box?
Apakah nombor dalam petak?
A 0.261 C 261
B 26.1 D 2 610


19 57.376 ÷ 22 =

A 2.68 C 2.608
B 2.068 D 2.86


20 RM29 608 + RM37 223 =

A RM 66 831
B RM 66 821
C RM 65 831
D RM 65 821

21 RM54 609.40. - RM40 639.50 =

A RM12 969.90
B RM13 969.90
C RM14 069.90
D RM14 969.90

22 9 hours 50 minutes + 7 hours 55 minutes =
9 jam 50 minit + 7 jam 55 minit =

A 16 hours 05 minutes
B 16 hours 15
C 17 hours 45 minutes
D 17 hours 55 minutes

23 Multiply 2 hours 45 minutes 10 seconds by 8.
Darab 2 jam 45 minit 10 saat dengan 8

A 17 hours 1 minute 28 seconds
17 jam 1 minit 20 saat
B 18 hours 9 minutes 20 seconds
18 jam 9 minit 20 saat
C 22 hours 1 minute 20 seconds
22 jam 1 minit 20 saat
D 22 hours 9 minutes 20 seconds
22 jam 9 minit 20 saat

24 Divide 20 hours 45 minutes 35 seconds by 5.
Bahagi 20 jam 45 minit 35 saat dengan 5.

A 4 hours 9 minutes 7 seconds
4 jam 9 minit 7 saat
B 4 hours 9 minutes 8 seconds
4 jam 9 minit 8 saat
C 4 hours 9 minutes 11 seconds
4 jam 9 minit 11 saat
D 4 hours 9 minutes 5 seconds
4 jam 9 minit 5 saat


25 9 072 ÷ 4 × 9 =

A 1 008
B 2 268
C 4 032
D 20 412

26 RM3 870 × 35 =

A RM2 322
B RM2 323
C RM2 332
D RM2 333

27 Diagram 4 shows two equal shapes. Each of them is divided into equal parts.
Rajah 4 menunjukkan dua bentuk yang sama saiz. Setiap bentuk dibahagi secara sama rata kepada beberapa bahagian.



Diagram 4
Rajah 4
The total shaded parts in the diagram is
Apakah pecahan bahagian yang berlorek?

A 139
C 14
B 149
D 159



28 Which of the following has the largest value?
Antara yang berikut, yang manakah mempunyai nilai yang terbesar?

A 100 × 60
B 600 × 100
C 60 × 10 000
D 1 000 × 60

29 Which of the following is equal to 419 ?
Antara yang berikut, yang manakah bersamaan dengan 419 ?

A 729 - 219
C 659 - 149

B 813 - 489
D 779 - 323




30 Which of the following is the largest?
Antara yang berikut, yang manakah paling besar?

A 12 × 162
C 16 × 198

B 25 × 130
D 14 × 120




31 0.7 + 0.08 =

A 78% C 7 800%
B 780% D 7.8%


32 Diagram 5 shows the price of 1 kg of pineapple.
Rajah 5 menunjukkan harga bagi 1 kg nanas.


1 kg RM6

Diagram 5
Rajah 5
Puan Rosni bought 2.8 kg of pineapple. How much money does she have to pay?
Puan Rosni membeli 2.8 kg nanas. Berapakah wang yang perlu dibayar oleh Puan Rosni?

A RM4.80
B RM6.80
C RM15.80
D RM16.80

33 Diagram 6 shows the price of a televisyen and a mobile phone.
Rajah 6 menunjukkan harga sebuah televisyen dan sebuah telefon bimbit.


Diagram 6
Rajah 6
Mr Malik buys a televisyen and a mobile phone. He pays using 46 pieces of RM50 notes and get discount RM45..
How much money must he have left?
En Malik membeli sebuah televisyen dan sebuah telefon bimbit. Dia membayar dengan 46 keping wang kertas RM50. Dia juga mendapat diskaun sebanyak RM45.
Berapakah wang masih ada En Malik?

A RM179.20
B RM134.20
C RM90.20
D RM89.20

34 Diagram 7 shows the price of a bicycle.
Rajah 7 menunjukkan harga sebuah basikal.

RM2750

Diagram 7
Rajah 7

Nazri has RM1 790 and he wants to buy the bicycle.
How much more money does he need?
Nazri mempunyai RM1 790 dan dia hendak membeli sebuah basikal.
Berapakah jumlah wang yang masih diperlukan oleh Nazri?

A RM4 540
B RM4 440
C RM1 060
D RM960

35 Chee Meng has RM38. This is 23 of the price of a badminton racket.
How much more money does Chee Meng need to buy the badminton racket?
Chee Meng mempunyai RM38. Wang itu ialah 23 daripada harga sebuah raket badminton. Berapa banyak wang lagi yang diperlukan oleh Chee Meng untuk membeli raket badminton itu?

A RM95 C RM19
B RM133 D RM57


36 Ida bought 712 kg of rice. She used 718 kg of the rice to cook chicken rice.
How much rice did she have now?
Ida membeli 712 kg beras. Dia menggunakan 718 kg beras untuk memasak nasi ayam.
Berapakah beras yang dia ada sekarang?

A 38 kg
B 238 kg
C 138 kg
D 338 kg



37 Diagram 8 shows the time Latif left her house in the morning to go to Muzium Negara.
Rajah 8 menunjukkan waktu Latif bertolak dari rumahnya ke Muzium Negara pada suatu pagi.



Diagram 8
Rajah 8

Latif took 2 hours 45 minutes to reach Muzium Negara and he spent 115 hours there.
At what time did he leave Muzium Negara?
Latif mengambil masa 2 jam 45 minit untuk sampai ke Muzium Negara dan dia menghabiskan masa selama 115 jam di sana.
Bilakah dia bertolak balik dari Muzium Negara?

A 0857 hours
B 1242 hours
C 0957 hours
D 1142 hours

38 Table 1 shows the number of biscuits produced in a factory.
Jadual 1 menunjukkan bilangan biskut yang dihasilkan di sebuah kilang
Biscuit
Biskut Number of biscuits
Bilangan biskut
Chocolate
Coklat 14 393
Strawberry
Strawberi 14 871
Vanilla
Vanila 3 827 more than chocolate biscuits
3827 lebih daripada biskut coklat
Table 1
Jadual 1

Calculate the total number of biscuits
produced in the factory.
Hitung jumlah biskut yang dihasilkan di kilang itu

A 48 484
B 46 484
C 57 484
D 47 484


39 Table 2 shows the number of students in a college 2009.
Jadual 2 menunjukkan bilangan pelajar di sebuah kolej tahun lepas.

Sex
Jantina Male
Lelaki Female
Perempuan
Number of students
Bilangan pelajar 893 100 more than Male
100 orang lebih daripada pelajar lelaki
Table 2
Jadual 2

Tlhe number of student 2010 is 369 less ttahn 2009.
What is the number of students in 2010?
Pada tahun 2010 , bilangan muridnya adalah 369 kurang daripada jumlah murid 2009.
Berapakah bilangan pelajar pada tahun 2010 ?


A 993
B 1 517
C 1 886
D 2 245


40 Table 3 shows four activities with the starting time and ending time done by Kelvin during weekend.
Jadual 3 menunjukkan empat aktiviti yang dilakukan oleh Kelvin semasa hujung minggu dengan masa mula dan masa tamat.

Activity
Aktiviti Starting time
Masa mula Ending
time
Masa Tamat
Homework
Kerja rumah 1345 1440
Music
Muzik 1455 1555
Swimming
Berenang 1610 1655
Television
Telivisyen 1710 1810
Table 3
Jadual 3
Which ot a activity is the shortest?
Apakah aktiviti yang paling pendek masanya ?

A homework
Kerja rumah
B Music
Muzik
C Swimming
Berenang
D Television
Telivisyen








Answer:
1. D
2. D
3. C
4. A
5. D
6. D
7. A
8. A
9. A
10. C
11. C
12. C
13. C
14. B
15. C
16. B
17. C
18. A
19. C
20. A
21. B
22. C
23. C
24. A
25. D
26. A
27. B
28. C
29. D
30. A
31. A
32. D
33. A
34. D
35. C
36. A
37. B
38. D
39. B
40. C

No comments:

Post a Comment